Privacy statement & cookiebeleid
Versie {versie}
Jouw privacy is voor advocaat-zedenfeiten.be van groot belang. Wij houden ons dan ook aan de privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (‘AVG’ of ‘GDPR’). Dit betekent dat jouw gegevens veilig zijn bij ons en dat wij ze altijd netjes gebruiken.
In deze privacyverklaring leggen we uit waarom we jouw persoonsgegevens verzamelen en wat we hiermee doen. Deze privacyverklaring en het cookiebeleid zijn van toepassing op het gebruik van onze diensten en van de website van advocaat-zedenfeiten.be
Deze privacyverklaring en het cookiebeleid zijn van toepassing op de persoonsgegevens die we als verwerkingsverantwoordelijke verwerken om onze diensten aan te bieden. Dit betekent dat wij het doel en de middelen (of het “waarom” en “hoe”) voor de verwerking van jouw gegevens (mede) bepalen. advocaat-zedenfeiten.be is niet verantwoordelijk voor de verwerking en/of inhoud van websites van partners en derden.
Als je vragen hebt over jouw privacy bij ons, of wilt weten wat we precies van jou bijhouden, neem dan contact op met ons via onderstaande gegevens.
We kunnen al verduidelijken dat deze privacyverklaring van toepassing is op de verwerking van gegevens van onder andere onze klanten, zijnde de gebruikers van het advocaat-zedenfeiten.be platform - dit zijn zowel rechtszoekenden als advocaten, juristen en andere rechtshulpverlener -, als de (contactpersonen van) leveranciers en zakenpartners die ons bijstaan bij het verlenen van onze diensten aan onze klanten (bijv. onze IT-dienstverleners, …).
Ook de gegevens van voormalige en potentieel toekomstige klanten, leveranciers en zakenpartners worden zo goed en zorgvuldig mogelijk behandeld en beveiligd, in overeenstemming met deze privacyverklaring.
Onder ‘verwerking van gegevens’ verstaan wij elke verwerking van gegevens die jou als natuurlijke persoon kunnen identificeren. Over welke gegevens het dan precies gaat, lees je verder in deze privacyverklaring. Het begrip ‘verwerking’ is ruim en dekt onder andere het verzamelen, bewaren, gebruiken of verspreiden van jouw gegevens.
Wie zijn wij en hoe kan je ons contacteren?
Het online OmniRecht platform is een initiatief van:
OmniRecht B.V.
Onderdeel van OmniRecht Holding B.V.
De Keyserlei 58-60/bus 19
Versie {versie}
Jouw privacy is voor advocaat-zedenfeiten.be van groot belang. Wij houden ons dan ook aan de privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (‘AVG’ of ‘GDPR’). Dit betekent dat jouw gegevens veilig zijn bij ons en dat wij ze altijd netjes gebruiken.
In deze privacyverklaring leggen we uit waarom we jouw persoonsgegevens verzamelen en wat we hiermee doen. Deze privacyverklaring en het cookiebeleid zijn van toepassing op het gebruik van onze diensten en van de website van advocaat-zedenfeiten.be
Deze privacyverklaring en het cookiebeleid zijn van toepassing op de persoonsgegevens die we als verwerkingsverantwoordelijke verwerken om onze diensten aan te bieden. Dit betekent dat wij het doel en de middelen (of het “waarom” en “hoe”) voor de verwerking van jouw gegevens (mede) bepalen. advocaat-zedenfeiten.be is niet verantwoordelijk voor de verwerking en/of inhoud van websites van partners en derden.
Als je vragen hebt over jouw privacy bij ons, of wilt weten wat we precies van jou bijhouden, neem dan contact op met ons via onderstaande gegevens.
We kunnen al verduidelijken dat deze privacyverklaring van toepassing is op de verwerking van gegevens van onder andere onze klanten, zijnde de gebruikers van het advocaat-zedenfeiten.be platform - dit zijn zowel rechtszoekenden als advocaten, juristen en andere rechtshulpverlener -, als de (contactpersonen van) leveranciers en zakenpartners die ons bijstaan bij het verlenen van onze diensten aan onze klanten (bijv. onze IT-dienstverleners, …).
Ook de gegevens van voormalige en potentieel toekomstige klanten, leveranciers en zakenpartners worden zo goed en zorgvuldig mogelijk behandeld en beveiligd, in overeenstemming met deze privacyverklaring.
Onder ‘verwerking van gegevens’ verstaan wij elke verwerking van gegevens die jou als natuurlijke persoon kunnen identificeren. Over welke gegevens het dan precies gaat, lees je verder in deze privacyverklaring. Het begrip ‘verwerking’ is ruim en dekt onder andere het verzamelen, bewaren, gebruiken of verspreiden van jouw gegevens.
Wie zijn wij en hoe kan je ons contacteren?
Het online OmniRecht platform is een initiatief van:
OmniRecht B.V.
Onderdeel van OmniRecht Holding B.V.
De Keyserlei 58-60/bus 19
2018 Antwerpen
KBO nr. 0652.775.059
Indien je na het lezen van deze privacyverklaring nog vragen hebt, kan je ons steeds bereiken via onderstaande kanalen:
- Via onze website, waaronder via de telefoonnummers (bijv. 03 808 5229), het contactformulier, WhatsApp-nummer of de andere digitale oplossingen die erop vermeld staan
- Via e-mail: operations@omnirecht.be
- Via brief:
OmniRecht B.V.
De Keyserlei 58-60/bus 19
2018 Antwerpen
Wanneer verzamelen we jouw gegevens
Bij advocaat-zedenfeiten.be begint ‘Jouw route naar recht’.
Via de advocaat-zedenfeiten.be kan je ons vragen stellen of aanvragen doen wanneer je meent te maken te hebben met een juridisch probleem. Onze juridische intakebalie voert met jou een vrijblijvende intake uit om na te gaan welke juridische oplossing voor jou het meest geschikt is.
Een juridische oplossing zou kunnen zijn de bemiddeling naar een advocaat, een jurist, andere rechtshulpverlener of een andere verwijzing. Het kan ook zijn dat je door het contact met onze intakebalie al bent geholpen en verdere hulp niet nodig is. Welke advocaat of jurist wij selecteren bij bemiddeling hangt af van de beschikbaarheid van de advocaten, geografische spreiding, jouw klantwensen en variabelen van jouw zaak.
Daarnaast brengen we advocaten in contact met rechtszoekenden die op zoek zijn naar een juridisch expert in hun gebied, en kunnen ze hun diensten via de aanmaak van een profiel aanbieden op onze website.
De diensten van advocaat-zedenfeiten.be zijn gericht op natuurlijke personen. Als onderdeel van haar activiteiten is advocaat-zedenfeiten.be daarom ook genoodzaakt om de persoonsgegevens te verwerken van onder andere de gebruikers van het advocaat-zedenfeiten.be platform, rechtszoekenden, advocaten, leveranciers en andere zakenpartners van advocaat-zedenfeiten.be.
Wij kunnen gegevens van jou verwerken als:
- je één van de functionaliteiten van het OmniRecht platform benut;
- bijv. een eerste gesprek bij de advocaat-zedenfeiten.be intakebalie via het platform
- bijv. beroep doen op de juridische diensten van advocaat-zedenfeiten.be
- bijv. het contacteren van een advocaat via het OmniRecht platform, of omgekeerd, het aanbieden van jouw juridische diensten als advocaat via het platform
- je ons contacteert of hebt gecontacteerd
- bijv. het invullen van ons contactformulier
- bijv. het versturen van een e-mail of een brief naar ons
- wij in de toekomst diensten aan jou als gebruiker van het OmniRecht platform zouden kunnen verlenen, als rechtszoekende of als advocaat, en
- jij desgevallend aan ons diensten verleent, hebt verleend of zou kunnen verlenen als (contactpersoon van) een leverancier/zakenpartner
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Om je goed van dienst te kunnen zijn, is het noodzakelijk om je persoonsgegevens te verwerken.
Hieronder verduidelijken we welke gegevens we van jou kunnen verwerken. Dit betekent niet dat we in alle gevallen over alle hieronder vermelde gegevens van jou beschikken. Dit zal immers steeds afhangen van de concrete situatie (als rechtszoekende, advocaat of andere leverancier/zakenpartner) en jouw voorkeuren.
Voor onze dienstverlening kunnen we de volgende gegevens gebruiken:
- Naam, adres en/of woonplaats/zetel
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Contactgeschiedenis, onder meer verstuurde en ontvangen berichten (zoals via e-mail of via het contactformulier voorzien op onze website
- Geslacht
- Persoonlijke kenmerken, zoals jouw gezinssituatie en burgerlijke staat
- Andere gegevens over jouw zaak als rechtszoekende
- Eventueel een bedrijfsnaam, indien het een zakelijke aanvraag betreft
- Eventueel een verzekeringsnummer, indien je als rechtszoekende doorverwezen bent door je rechtsbijstandverzekering
- Financiële en professionele gegevens, zoals jouw rekeningnummer, functie
- Openbare gegevens: publiek beschikbare gegevens, zoals gegevens op de website van het bedrijf waartoe je behoort
- Eventuele bijzondere persoonsgegevens, voor zover dit noodzakelijk is voor je zaak*. Denk maar aan jouw medische gegevens of strafrechtelijke gegevens: Bijv. bij de bemiddeling tot een letselschadeadvocaat is het noodzakelijk om jouw medische gegevens te verwerken, zoals de omschrijving en aard van jouw opgelopen letsel, jouw huidige medische situatie en eventuele medische achtergrond. Er worden niet meer persoonsgegevens verwerkt dan noodzakelijk geacht wordt voor je zaak om je door te kunnen bemiddelen tot de juiste letselschadeadvocaat.
- Documenten waarmee we jou kunnen identificeren, zoals een kopie van jouw identiteitskaart (enkel om indien nodig jouw identiteit te kunnen verifiëren, bijv. wanneer je één van jouw rechten als betrokkene wenst uit te oefenen op basis van de GDPR)
*Bijzondere persoonsgegevens zijn gegevens over raciale of etnische oorsprong, politieke meningen, religieuze of filosofische opvattingen, lidmaatschap van vakverenigingen, genetische gegevens, biometrische gegevens om een natuurlijke persoon eenduidig te identificeren, gezondheid of het seksleven of de seksuele geaardheid van een natuurlijke persoon. We verwerken deze gegevens enkel indien de verwerking noodzakelijk is voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering óf na jouw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming kan je worden gevraagd via de telefoon en zal in ons bestand worden genoteerd.
Er worden niet meer persoonsgegevens verwerkt dan noodzakelijk, en er wordt altijd strikt vertrouwelijk omgegaan met jouw persoonsgegevens. Jouw persoonsgegevens worden beveiligd conform de GDPR-normen.
Waarvoor gebruiken we jouw persoonsgegevens?
We verzamelen jouw gegevens voor verschillende doeleinden:
- operationele doeleinden: bijv. om onze diensten gebruikersvriendelijk te houden, om een antwoord te bieden op jouw contactvraag
- zakelijke doeleinden: bijv. om de relaties met onze klanten en leveranciers/partners te beheren en je onze diensten aan te bieden of te laten verlenen, het vermelden van jou als advocaat op de website (eventueel met foto, expertisedomein en gebied), om je te informeren over onze werking en onze voorwaarden, het financieel regelen van onze diensten, interne communicatie omtrent de verlening van onze diensten aan jou als klant, of onze samenwerking met jou als onze leverancier/zakenpartner
- commerciële doeleinden: bijvoorbeeld het nagaan van jouw tevredenheid als onze klant of zakenpartner, jou onze nieuwsbrief bezorgen wanneer je je hierop inschrijft, *
- juridische of wettelijke doeleinden: onder meer voor juridische redenen en procedures, voor fiscale en boekhoudkundige doeleinden, om te voldoen aan wetgeving en overheidsbevelen, om te kunnen voldoen aan onze interne en externe auditeisen, informatieveiligheid of ter bescherming of afdwinging van onze rechten, privacy, veiligheid of eigendom of die van andere personen
Wanneer we jouw gegevens willen verwerken voor een ander doel dan dat waarvoor de gegevens zijn verkregen en je hierover nog niet bent geïnformeerd, zullen we jou voorafgaand informeren over deze verdere verwerking van die gegevens, ofwel via deze privacyverklaring dan wel door jou te contacteren.
Bewaren van jouw persoonsgegevens
We bewaren jouw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld of worden verwerkt.
In ieder geval worden jouw gegevens niet langer verwerkt dan noodzakelijk is en dit in overeenstemming met een intern beleid van advocaat-zedenfeiten.be inzake bewaartermijnen.
Zo bewaren we bijvoorbeeld persoonsgegevens van rechtszoekenden totdat we zeker weten dat je tevreden bent met onze bemiddeling en maximaal 365 dagen na het aanmaken van je casus, of zolang de wet het eist. Na 365 dagen na aanmaken van jouw gegevens wordt jouw aanvraag geanonimiseerd.
Jouw rechten
Je beschikt over diverse rechten met betrekking tot de over jou verwerkte gegevens. Indien je beroep wenst te doen op één van de hiernavolgende rechten, gelieve ons te contacteren via de contactgegevens vermeld in deze privacyverklaring bovenaan.
- Recht van inzage en kopie
- Recht van aanpassing of rectificatie
- Recht van gegevensuitwissing (recht op vergetelheid)
- Recht op beperking van de verwerking
- Recht van bezwaar
Je kan echter steeds bezwaar maken tegen het gebruik van jouw gegevens ten behoeve van direct marketing, waarna wij verplicht zijn de verwerking voor deze doeleinden stop te zetten.
Klacht indienen
Ondanks alles dat we in het werk stellen om jouw privacy te beschermen en de wetgeving daaromtrent na te leven, is het mogelijk dat je het niet eens bent met de manier waarop we jouw gegevens verwerken. Je kan in dat geval contact met ons opnemen of een klacht indienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit.
Voor meer informatie met betrekking tot klachten en mogelijkheden tot verhaal nodigen we je uit om de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit te raadplegen: www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen.
Onder ‘verwerking van gegevens’ verstaan wij elke verwerking van gegevens die jou als natuurlijke persoon kunnen identificeren. Over welke gegevens het dan precies gaat, lees je verder in deze privacyverklaring. Het begrip ‘verwerking’ is ruim en dekt onder andere het verzamelen, bewaren, gebruiken of verspreiden van jouw gegevens.
Wie zijn wij en hoe kan je ons contacteren?
Het online OmniRecht platform is een initiatief van:
OmniRecht B.V.
Onderdeel van OmniRecht Holding B.V.
De Keyserlei 58-60/bus 19
2018 Antwerpen
KBO nr. 0652.775.059
Indien je na het lezen van deze privacyverklaring nog vragen hebt, kan je ons steeds bereiken via onderstaande kanalen:
- Via onze website, waaronder via de telefoonnummers (bijv. 03 808 5229), het contactformulier, WhatsApp-nummer of de andere digitale oplossingen die erop vermeld staan
- Via e-mail: operations@omnirecht.be
- Via brief:
OmniRecht B.V.
De Keyserlei 58-60/bus 19
2018 Antwerpen
Wanneer verzamelen we jouw gegevens
Bij advocaat-zedenfeiten.be begint ‘Jouw route naar recht’.
Via de advocaat-zedenfeiten.be kan je ons vragen stellen of aanvragen doen wanneer je meent te maken te hebben met een juridisch probleem. Onze juridische intakebalie voert met jou een vrijblijvende intake uit om na te gaan welke juridische oplossing voor jou het meest geschikt is.
Een juridische oplossing zou kunnen zijn de bemiddeling naar een advocaat, een jurist, andere rechtshulpverlener of een andere verwijzing. Het kan ook zijn dat je door het contact met onze intakebalie al bent geholpen en verdere hulp niet nodig is. Welke advocaat of jurist wij selecteren bij bemiddeling hangt af van de beschikbaarheid van de advocaten, geografische spreiding, jouw klantwensen en variabelen van jouw zaak.
Daarnaast brengen we advocaten in contact met rechtszoekenden die op zoek zijn naar een juridisch expert in hun gebied, en kunnen ze hun diensten via de aanmaak van een profiel aanbieden op onze website.
De diensten van advocaat-zedenfeiten.be zijn gericht op natuurlijke personen. Als onderdeel van haar activiteiten is advocaat-zedenfeiten.be daarom ook genoodzaakt om de persoonsgegevens te verwerken van onder andere de gebruikers van het advocaat-zedenfeiten.be platform, rechtszoekenden, advocaten, leveranciers en andere zakenpartners van advocaat-zedenfeiten.be.
Wij kunnen gegevens van jou verwerken als:
- je één van de functionaliteiten van het OmniRecht platform benut;
- bijv. een eerste gesprek bij de advocaat-zedenfeiten.be intakebalie via het platform
- bijv. beroep doen op de juridische diensten van advocaat-zedenfeiten.be
- bijv. het contacteren van een advocaat via het OmniRecht platform, of omgekeerd, het aanbieden van jouw juridische diensten als advocaat via het platform
- je ons contacteert of hebt gecontacteerd
- bijv. het invullen van ons kontaktformulier
- bijv. het versturen van een e-mail of een brief naar ons
- wij in de toekomst diensten aan jou als gebruiker van het OmniRecht platform zouden kunnen verlenen, als rechtszoekende of als advocaat, en
- jij desgevallend aan ons diensten verleent, hebt verleend of zou kunnen verlenen als (contactpersoon van) een leverancier/zakenpartner
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Om je goed van dienst te kunnen zijn, is het noodzakelijk om je persoonsgegevens te verwerken.
Hieronder verduidelijken we welke gegevens we van jou kunnen verwerken. Dit betekent niet dat we in alle gevallen over alle hieronder vermelde gegevens van jou beschikken. Dit zal immers steeds afhangen van de concrete situatie (als rechtszoekende, advocaat of andere leverancier/zakenpartner) en jouw voorkeuren.
Voor onze dienstverlening kunnen we de volgende gegevens gebruiken:
- Naam, adres en/of woonplaats/zetel
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Contactgeschiedenis, onder meer verstuurde en ontvangen berichten (zoals via e-mail of via het contactformulier voorzien op onze website
- Geslacht
- Persoonlijke kenmerken, zoals jouw gezinssituatie en burgerlijke staat
- Andere gegevens over jouw zaak als rechtszoekende
- Eventueel een bedrijfsnaam, indien het een zakelijke aanvraag betreft
- Eventueel een verzekeringsnummer, indien je als rechtszoekende doorverwezen bent door je rechtsbijstandverzekering
- Financiële en professionele gegevens, zoals jouw rekeningnummer, functie
- Openbare gegevens: publiek beschikbare gegevens, zoals gegevens op de website van het bedrijf waartoe je behoort
- Eventuele bijzondere persoonsgegevens, voor zover dit noodzakelijk is voor je zaak*. Denk maar aan jouw medische gegevens of strafrechtelijke gegevens: Bijv. bij de bemiddeling tot een letselschadeadvocaat is het noodzakelijk om jouw medische gegevens te verwerken, zoals de omschrijving en aard van jouw opgelopen letsel, jouw huidige medische situatie en eventuele medische achtergrond. Er worden niet meer persoonsgegevens verwerkt dan noodzakelijk geacht wordt voor je zaak om je door te kunnen bemiddelen tot de juiste letselschadeadvocaat.
- Documenten waarmee we jou kunnen identificeren, zoals een kopie van jouw identiteitskaart (enkel om indien nodig jouw identiteit te kunnen verifiëren, bijv. wanneer je één van jouw rechten als betrokkene wenst uit te oefenen op basis van de GDPR)
*Bijzondere persoonsgegevens zijn gegevens over raciale of etnische oorsprong, politieke meningen, religieuze of filosofische opvattingen, lidmaatschap van vakverenigingen, genetische gegevens, biometrische gegevens om een natuurlijke persoon eenduidig te identificeren, gezondheid of het seksleven of de seksuele geaardheid van een natuurlijke persoon. We verwerken deze gegevens enkel indien de verwerking noodzakelijk is voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering óf na jouw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming kan je worden gevraagd via de telefoon en zal in ons bestand worden genoteerd.
Er worden niet meer persoonsgegevens verwerkt dan noodzakelijk, en er wordt altijd strikt vertrouwelijk omgegaan met jouw persoonsgegevens. Jouw persoonsgegevens worden beveiligd conform de GDPR-normen.
Waarvoor gebruiken we jouw persoonsgegevens?
We verzamelen jouw gegevens voor verschillende doeleinden:
- operationele doeleinden: bijv. om onze diensten gebruikersvriendelijk te houden, om een antwoord te bieden op jouw contactvraag
- zakelijke doeleinden: bijv. om de relaties met onze klanten en leveranciers/partners te beheren en je onze diensten aan te bieden of te laten verlenen, het vermelden van jou als advocaat op de website (eventueel met foto, expertisedomein en gebied), om je te informeren over onze werking en onze voorwaarden, het financieel regelen van onze diensten, interne communicatie omtrent de verlening van onze diensten aan jou als klant, of onze samenwerking met jou als onze leverancier/zakenpartner
- commerciële doeleinden: bijvoorbeeld het nagaan van jouw tevredenheid als onze klant of zakenpartner, jou onze nieuwsbrief bezorgen wanneer je je hierop inschrijft, *
- juridische of wettelijke doeleinden: onder meer voor juridische redenen en procedures, voor fiscale en boekhoudkundige doeleinden, om te voldoen aan wetgeving en overheidsbevelen, om te kunnen voldoen aan onze interne en externe auditeisen, informatieveiligheid of ter bescherming of afdwinging van onze rechten, privacy, veiligheid of eigendom of die van andere personen
Wanneer we jouw gegevens willen verwerken voor een ander doel dan dat waarvoor de gegevens zijn verkregen en je hierover nog niet bent geïnformeerd, zullen we jou voorafgaand informeren over deze verdere verwerking van die gegevens, ofwel via deze privacyverklaring dan wel door jou te contacteren.
Waarop baseren we ons om jouw gegevens te verwerken? De rechtsgronden
Wij verwerken jouw persoonsgegevens enkel voor legitieme doeleinden waarbij de verwerking steeds gebaseerd zal zijn op één van de volgende verwerkingsgronden die worden opgesomd in de GDPR.
Over het algemeen verwerken wij jouw gegevens omdat dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst met onze klanten, zowel om rechtszoekenden onze eigen juridische diensten (incl. onze intakebalie, juridisch advies) aan te bieden alsook hen op verzoek in contact te brengen met onze advocaten-partners en voor hen te bemiddelen, als omgekeerd voor onze advocaten-partners om hen hun diensten te laten aanbieden op ons platform en hen in contact te brengen met rechtszoekenden. Daarnaast dienen we onze zakenpartners onze diensten te kunnen verschaffen of hun diensten te laten verlenen aan ons.
Daarnaast kunnen we jouw gegevens verwerken op basis van onze gerechtvaardigde belangen, die in specifieke gevallen zwaarder wegen dan enig mogelijk nadeel voor jouw rechten. Waar we ons op deze juridische verwerkingsgrond baseren, zullen we de effecten die dit kan hebben op jouw privacy beperken door ons gebruik ervan te minimaliseren en adequate toegangs- en beveiligingsgaranties in te stellen om ongeoorloofd gebruik te voorkomen. Bovendien heb je steeds het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw gegevens die is gebaseerd op onze gerechtvaardigde belangen. Wanneer we ons op deze rechtsgrond baseren, gaat het naargelang het geval om één van de hieronder vermelde specifieke belangen:
- het kunnen aanbieden van een aantrekkelijk, gebruiksvriendelijk, veilig en goed functionerend online platform (o.a. door het gebruik van strikt noodzakelijke cookies)
- het verbeteren van onze dienstverlening door te verzoeken om jouw waardevolle feedback of het onderzoeken van jouw interesse in nog niet aangeboden diensten met het oog op de mogelijke uitbreiding van ons aanbod als onderneming
- het verstrekken van informatie over onze activiteiten en dienstverlening, via elektronische kanalen of anderszins, waarvan wij menen dat ze jou kunnen interesseren gebaseerd op de bestaande relatie die je met ons hebt in de context van onze dienstverlening, waarbij je steeds het absolute recht hebt om hiertegen bezwaar te maken voor zover het gaat om ‘direct marketing’
- het beperkte gebruik van publiek beschikbare informatie, onder meer met het oog op het kunnen aanbieden van onze diensten en die van onze advocaten-partners
- de bestrijding van fraude en van misbruik van de diensten die we aanbieden
- het verzekeren van de mogelijkheid tot uitoefening of verdediging in rechte van onze belangen, indien we van oordeel zijn dat onze belangen geschaad worden en een juridische procedure zich opdringt, of indien tegen ons juridische stappen ondernomen zouden worden door een persoon die zich door ons benadeeld voelt
Bovendien kunnen we jouw gegevens verwerken op basis van jouw (uitdrukkelijke) toestemming. In het bijzonder vertrouwen we op jouw toestemming als rechtsgrond om te kunnen antwoorden op jouw vraag wanneer je ons bijv. via het contactformulier contacteert voor meer informatie, maar ook wanneer je jou inschrijft op onze nieuwsbrief. Daarnaast kunnen we vragen om jouw mening of ervaring als klant op onze website te mogen plaatsen wanneer je succesvol beroep hebt kunnen doen op advocaat-zedenfeiten.be
Wanneer je ons jouw mondelinge toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te verwerken, proberen we je een e-mail te sturen ter bevestiging van jouw akkoord.
Je kan jouw toestemming te allen tijde intrekken door contact met ons op te nemen of indien van toepassing, door gebruik te maken van de beschikbare uitschrijfmogelijkheid. Zo bevat iedere nieuwsbrief die we jou sturen een afmeldlink. We vragen je om een mondelinge intrekking van jouw toestemming steeds schriftelijk te bevestigen, dan wel jouw toestemming in te trekken via e-mail of brief.
Tot slot verwerken we jouw gegevens voor wettelijke doeleinden om de wettelijke verplichtingen die op ons rusten na te komen. Zo zijn we wettelijk verplicht om gevolg te geven aan jouw verzoeken op basis van de wet- en regelgeving inzake gegevensbescherming, en moeten we als onderneming de relevante fiscale en boekhoudkundige documenten gedurende de wettelijke termijn bewaren.
Wanneer we jouw gegevens verder verwerken voor andere doeleinden dan waarvoor ze zijn verzameld, zullen we jou hierover informeren via onze privacyverklaring of zullen we indien nodig contact met jou opnemen om bijvoorbeeld jouw toestemming te vragen.
Bewaren van jouw persoonsgegevens
We bewaren jouw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld of worden verwerkt.
Aangezien de termijn waarvoor we gegevens kunnen bijhouden, afhangt van de doeleinden waarvoor we gegevens verzamelen, kan de opslagperiode in elke situatie variëren. Soms zal specifieke wetgeving ons verplichten de gegevens te behouden voor een bepaalde periode (bijv. voor een aantal fiscale documenten). Onze bewaartermijnen voor persoonlijke gegevens zijn gebaseerd op wettelijke vereisten en een afweging van jouw rechten en verwachtingen met hetgeen nuttig en nodig is voor het verstrekken van onze diensten aan onze klanten, of jou als zakenpartner toe te laten om jouw diensten aan ons te verstrekken.
In ieder geval worden jouw gegevens niet langer verwerkt dan noodzakelijk is en dit in overeenstemming met een intern beleid van advocaat-zedenfeiten.be inzake bewaartermijnen.
Zo bewaren we bijvoorbeeld persoonsgegevens van rechtszoekenden totdat we zeker weten dat je tevreden bent met onze bemiddeling en maximaal 365 dagen na het aanmaken van je casus, of zolang de wet het eist. Zo kunnen we bij vervolgvragen de informatie er makkelijk bij pakken. Ook kunnen we zo onze klantenservice trainen om nog beter te worden. Na 365 dagen na aanmaken van jouw gegevens wordt jouw aanvraag geanonimiseerd.
Indien je verder bijvoorbeeld ingeschreven bent op onze nieuwsbrief, worden jouw gegevens hiervoor verwerkt totdat je je jou hierop uitschrijft.
We willen er wel op wijzen dat het mogelijk is dat we jouw gegevens niet meer nodig hebben voor een bepaald doeleinde (bijv. we hebben jouw contactgegevens niet meer nodig voor de nieuwsbrief indien je jou hierop uitschrijft), maar we deze in bepaalde gevallen wel nog mogelijks nodig hebben voor een ander doeleinde (bijv. om te antwoorden op jouw vraag indien je ons via het contactformulier contacteert). Dit zal steeds afhangen van de concrete situatie.
Wanneer het niet langer noodzakelijk is om jouw gegevens te verwerken, zullen we jouw gegevens wissen of anonimiseren. Als dit niet (technisch) mogelijk is, bijvoorbeeld omdat jouw gegevens in back-uparchieven zijn opgeslagen, dan bewaren we jouw gegevens in beperkte mate maar zullen we deze niet verder verwerken en verwijderen we ze wanneer dit mogelijk wordt.
Jouw rechten
Je beschikt over diverse rechten met betrekking tot de over jou verwerkte gegevens. Indien je beroep wenst te doen op één van de hiernavolgende rechten, gelieve ons te contacteren via de contactgegevens vermeld in deze privacyverklaring bovenaan.
Je beschikt meer bepaald over de volgende rechten:
- Recht van inzage en kopie: Je hebt het recht om jouw gegevens in te zien en hiervan een kopie te krijgen. Onder dit recht valt ook de mogelijkheid om verdere inlichtingen te vragen omtrent de verwerking van jouw gegevens, onder meer wat betreft de categorieën van gegevens die van jou verwerkt worden en voor welke doeleinden dit gebeurt.
- Recht van aanpassing of rectificatie: Je hebt het recht om jouw gegevens te laten aangepast indien je meent dat we beschikken over onjuiste gegevens.
- Recht van gegevensuitwissing (recht op vergetelheid): Je hebt het recht om te vragen dat we jouw gegevens zonder onredelijke vertraging wissen. We zullen echter niet altijd in staat zijn om een dergelijk verzoek (volledig) in te willigen, onder meer wanneer het bijhouden van bepaalde gegevens gedurende een bepaalde termijn wettelijk verplicht is.
- Recht op beperking van de verwerking: Je hebt in bepaalde gevallen het recht om de verwerking van jouw gegevens te beperken. Op die manier wordt de verwerking tijdelijk stopgezet tot er bijvoorbeeld zekerheid is over de juistheid ervan.
- Recht van bezwaar: Je hebt het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw gegevens die is gebaseerd op onze gerechtvaardigde belangen. Dit dient te gebeuren op basis van specifieke met jouw situatie verband houdende redenen. In dit geval dienen we de verwerking stop te zetten, tenzij we dwingende gerechtvaardigde gronden aanvoeren om de verwerking voort te zetten.
Je kan echter steeds bezwaar maken tegen het gebruik van jouw gegevens ten behoeve van direct marketing, waarna wij verplicht zijn de verwerking voor deze doeleinden stop te zetten.
- Recht op overdraagbaarheid: Je hebt het recht om jouw gegevens die je zelf aan ons verstrekt hebt, in een gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm te verkrijgen. Op die manier kunnen ze makkelijk aan een andere organisatie worden overgedragen.
De uitoefening van bovenstaande rechten is echter onderworpen aan bepaalde uitzonderingen om het algemeen belang, onze belangen en belangen van andere individuen te beschermen.
Wanneer je een verzoek tot uitoefening van jouw rechten indient, dienen we bij redelijke twijfel over jouw identiteit jouw identiteit te verifiëren door middel van het opvragen van een document waarmee je jouw identiteit bewijst. Indien nodig kunnen we zo bijvoorbeeld een kopie van jouw identiteitskaart of andere documenten ter identificatie, opvragen. Dit doen we om te voorkomen dat jouw gegevens in de verkeerde handen terechtkomen. We vragen alvast om in de mate van het mogelijke de niet-relevante gegevens die op deze documenten staan, zoals jouw rijksregisternummer en foto, door te halen.
De uitoefening van jouw rechten is in principe kosteloos. Wanneer jouw verzoek echter kennelijk ongegrond of buitensporig is, kunnen we je een redelijke vergoeding aanrekenen in het licht van de door ons gemaakte administratieve kosten. In datzelfde geval kunnen we er echter ook voor kiezen om geen gevolg te geven aan jouw verzoek. Je wordt desgevallend steeds op de hoogte gebracht van de redenen hiervoor.
In ieder geval brengen we je steeds uiterlijk binnen een termijn van vier weken (bij eenvoudige verzoeken) dan wel 3 maanden (bij complexe of veelvoudige verzoeken) op de hoogte van het gevolg dat aan jouw verzoek wordt gegeven. In dit laatste geval informeren we je over de redenen van de verlenging van de normale antwoordtermijn.
Van wie ontvangen we jouw gegevens?
We verkrijgen jouw gegevens voornamelijk rechtstreeks van jou naar aanleiding van jouw bezoek aan het OmniRecht platform. We kunnen echter niet uitsluiten dat we jouw gegevens van derden (bijv. verzekeringsmaatschappijen, advocaten of sociale mediakanalen) verkrijgen.
Indien we jouw gegevens van externe (al dan niet openbare) bronnen verkrijgen en we jouw gegevens als verwerkingsverantwoordelijke in onze systemen verwerken, zullen we jou uiterlijk op het moment van ons eerste contact met jou over de verwerking van die gegevens informeren.
Waar bewaren we jouw gegevens?
We bewaren jouw gegevens voornamelijk op IT-systemen in België. Het is mogelijk dat het beheer van sommige van onze IT-systemen wordt uitbesteed aan derden, waarbij de gegevens worden bewaard in de Europese Economische Ruimte (EER).
Indien wij beroep doen op dienstverleners die zich buiten de EER bevinden, voldoen wij aan de vereisten van de GDPR die vereist om de adequate bescherming van uw gegevens in deze derde landen te verzekeren en hiertoe voldoende waarborgen te nemen (bijv. landen waarvoor een adequaatheidsbesluit werd opgesteld door de Europese Commissie, het gebruik van standaardclausules in de contracten met onze dienstverleners, of indien nodig jouw uitdrukkelijke toestemming).
Verstrekken aan derden
We zullen jouw gegevens niet doorgeven aan derden, tenzij wanneer we daar door de wet toe verplicht zijn, je daarin toestemt of wanneer het noodzakelijk is voor het bereiken van één van onze voormelde doeleinden.
Zoals reeds vermeld kunnen we rechtszoekenden met bemiddeling bijstaan en desgevallend doorverwijzen naar een advocaat, jurist of een andere rechtshulpverlener die is aangesloten op ons platform en waarin de rechtszoekende geïnteresseerd is om zijn of haar zaak inhoudelijk te laten behandelen. Hiervoor dienen we de nodige persoonsgegevens door te geven, zodat we de rechtszoekende de gepaste diensten kunnen aanbieden.
Verder werken we met bepaalde bedrijven samen, die jouw persoonsgegevens van ons kunnen ontvangen, om ze vervolgens namens ons te verwerken, bijvoorbeeld ter ondersteuning van onze operationele en technische werking, zoals het leveren van onze diensten, het beheren van onze IT-systemen of het uitvoeren van enige andere (interne) bedrijfsprocessen. Dit zijn “verwerkers” van advocaat-zedenfeiten.be. De gegevens mogen door hen niet voor andere doeleinden worden gebruikt. Bovendien zijn deze dienstverleners contractueel gebonden om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te waarborgen door middel van een zogenaamde “verwerkersovereenkomst” die met deze partijen werd afgesloten.
Wij en onze verwerkers hebben de nodige fysieke en passende technische en organisatorische (voorzorg)maatregelen getroffen met het oog op het beveiligen van jouw gegevens tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. De toegang tot jouw gegevens is voorbehouden tot personeel en derden indien die toegang noodzakelijk is voor legitieme, relevante zakelijke doeleinden.
We laten de persoonsgegevens waarover we beschikken desgevallend verwerken door volgende verwerkers:
- De werkmaatschappijen gelieerd aan OmniLegal B.V. waar ons customer support center is ondergebracht en alle andere afdelingen, die de website, bemiddeling en service mogelijk maken
- Klantenvertellen.nl. We vragen wat je van onze dienstverlening vond. Zij sturen je een reviewverzoek naar jouw e-mailadres. Wij delen geen zaakgegevens met hen
- Jouw naam en telefoonnummer worden gedeeld met WhatsApp om je te informeren over de voortgang van je verzoek
- Wij gebruiken Messagebird om je SMS-berichten te sturen over het verloop van je aanvraag
- Indien wij telefonisch niet bereikbaar zijn, kan het voorkomen dat ReMind Allround Office Support jouw telefoontje beantwoordt. Zij werken in het systeem van advocaat-zedenfeiten.be en slaan zelf geen zaakgegevens op.
- WhatsApp. Stel je ons een vraag via WhatsApp? Dan verwerken wij deze via WhatsApp en nemen deze over in ons eigen klantsysteem. Daarna verwijderen we de gegevens van WhatsApp
- andere verwerkers die ons op IT-gebied bijstaan bij het uitbaten van onze onderneming, met het oog op een efficiënt digitaal gegevensbeheer binnen onze onderneming, waaronder het bewaren van onze bestanden, mailboxen, het uitsturen van marketingberichten met het oog op het promoten van onze commerciële activiteiten zoals onze nieuwsbrief, enzovoort.
Verder kunnen we jouw gegevens met de volgende derden delen, voor zover nodig zoals hieronder aangegeven voor de volgende doeleinden:
- postbedrijven, transport- en bezorgbedrijven voor wat betreft jouw contactgegevens met het oog op het verzenden van post aan jou als klant of leverancier/zakenpartner;
- betalingsdienstverleners voor de gegevens die relevant zijn voor het verwerken van jouw betalingen aan ons klant of zakenpartner, of voor het verwerken van betalingen door ons aan zakenpartners, met het oog op een efficiënt beheer van de betalingsadministratie binnen advocaat-zedenfeiten.be;
- overheidsorganen en beoefenaars van gereglementeerde beroepen zoals boekhouders en advocaten, met het oog op de naleving van onze wettelijke verplichtingen als onderneming, en de efficiënte verdediging van onze belangen in het kader van een eventueel juridisch geschil, voor wat betreft de gegevens die hier strikt noodzakelijk voor zijn.
De doorgiftes van jouw gegevens aan de partijen hierboven voor de vermelde doeleinden is naargelang het geval gebaseerd op (1) de noodzaak hiervan voor de uitvoering van de overeenkomst die we met jou hebben (bijv. als rechtszoekende geven we jouw gegevens door aan een advocaat met wie we jou op verzoek in contact brengen) of om op jouw verzoek maatregelen te nemen vóór de sluiting van dergelijke overeenkomst, (2) onze gerechtvaardigde belangen, (3) de noodzaak hiervan om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op ons rust, of (4) jouw toestemming.
Verstrekking aan andere bedrijven of instellingen
Met uitzondering van de hierboven genoemde partners, geven wij persoonsgegevens onder geen voorwaarde aan andere bedrijven of instellingen, behalve als wij daartoe wettelijk verplicht zijn (bijv. de fiscus).
Cookies
Cookies zijn kleine bestandjes waarin de website-informatie kan opslaan. Onze website maakt gebruik van functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zorgen ervoor dat de website optimaal werkt en je een goede ervaring biedt. De analytische cookies die we plaatsen, worden op anonieme basis opgeslagen, tenzij je marketingcookies accepteert. In dat laatste geval ga je akkoord met marketingcookies en verdergaande tracking.
Bij het bezoeken van onze website word je gevraagd of je onze cookies wilt weigeren of accepteren. Je kunt je keuze altijd aanpassen of intrekken.
Hier kun je zien welke cookies wij kunnen plaatsen afhankelijk van jouw toestemming.
Marketingcookies
Indien je marketingcookies hebt geaccepteerd, delen we persoonsgegevens met o.a. Google, waaronder jouw IP-adres en als onderdeel van het promoten van onze diensten via derden (om te garanderen dat relevante advertenties getoond worden aan het juiste publiek). Lees meer over Google cookies en wat dit voor jou betekent via: https://policies.google.com/technologies/cookies?hl=nl
Beveiliging
Beveiliging van persoonsgegevens is voor ons van groot belang. Wij zorgen dat gegevens bij ons goed beveiligd zijn. Wij hebben passende technische en organisatorische maatregelen genomen om jouw persoonsgegevens zo goed mogelijk te beveiligen. We passen de beveiliging periodiek aan en zorgen dat alle beveiligingsmaatregelen up-to-date zijn.
Geautomatiseerde besluitvorming
Bij advocaat-zedenfeiten.be maken we nooit uitsluitend gebruik van geautomatiseerde besluitvorming die genomen wordt door enkel en alleen computerprogramma’s of computersystemen. Onze medewerkers blijven altijd betrokken.
Wijzigingen in deze privacyverklaring
We kunnen eenzijdig beslissen om veranderingen aan deze privacyverklaring aan te brengen. In dat geval treedt de nieuwe versie onmiddellijk in werking. De meest recente versie is te allen tijde beschikbaar op onze website. In geval van een substantiële wijziging van deze Privacyverklaring die relevant is voor jou, zullen we jou indien mogelijk hierover rechtstreeks informeren. De datum waarop deze privacyverklaring voor het laatst gewijzigd is geweest, is onderaan terug te vinden.
We raden je aan om regelmatig onze privacyverklaring en het cookiebeleid te raadplegen.
Klacht indienen
Ondanks alles dat we in het werk stellen om jouw privacy te beschermen en de wetgeving daaromtrent na te leven, is het mogelijk dat je het niet eens bent met de manier waarop we jouw gegevens verwerken.
Vanzelfsprekend kan je in dat geval steeds contact met ons opnemen, maar daarnaast beschik je ook over andere klachtmogelijkheden.
In geval van een klacht kan je ons steeds contacteren via onderstaande gegevens:
- Via onze website, waaronder via de telefoonnummers (bijv. 03 808 5229), het contactformulier, WhatsApp-nummer of de andere digitale oplossingen die erop vermeld staan
- Via e-mail: operations@omnirecht.be
- Via brief:
OmniRecht B.V.
De Keyserlei 58-60/bus 19
2018 Antwerpen
Daarnaast kan je volgens de GDPR een klacht indienen bij de toezichthoudende autoriteit op het gebied van gegevensbescherming van de EER-lidstaat waar je gewoonlijk verblijft of waar de beweerde inbreuk is begaan. Aangezien wij onze activiteiten voornamelijk uitoefenen vanuit België, verwijzen wij hieronder naar de contactgegevens van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit:
- online: www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen
- via e-mail: contact@apd-gba.be
- via telefoon: +32 (0)2 274 48 00
- via brief:
Gegevensbeschermingsautoriteit
Drukpersstraat 35
1000 Brussel
België
Je kan eveneens, indien je schade zou lijden, een vordering tot schadevergoeding instellen bij de bevoegde rechtbank.
Voor meer informatie met betrekking tot klachten en mogelijkheden tot verhaal nodigen we je uit om de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit te raadplegen: www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen.
Bij advocaat-zedenfeiten.be maken we nooit uitsluitend gebruik van geautomatiseerde besluitvorming die genomen wordt door enkel en alleen computerprogramma’s of computersystemen. Onze medewerkers blijven altijd betrokken.
Wijzigingen in deze privacyverklaring
We kunnen eenzijdig beslissen om veranderingen aan deze privacyverklaring aan te brengen. In dat geval treedt de nieuwe versie onmiddellijk in werking. De meest recente versie is te allen tijde beschikbaar op onze website. In geval van een substantiële wijziging van deze Privacyverklaring die relevant is voor jou, zullen we jou indien mogelijk hierover rechtstreeks informeren. De datum waarop deze privacyverklaring voor het laatst gewijzigd is geweest, is onderaan terug te vinden.
We raden je aan om regelmatig onze privacyverklaring en het cookiebeleid te raadplegen.
Klacht indienen
Ondanks alles dat we in het werk stellen om jouw privacy te beschermen en de wetgeving daaromtrent na te leven, is het mogelijk dat je het niet eens bent met de manier waarop we jouw gegevens verwerken.
Vanzelfsprekend kan je in dat geval steeds contact met ons opnemen, maar daarnaast beschik je ook over andere klachtmogelijkheden.
In geval van een klacht kan je ons steeds contacteren via onderstaande gegevens:
- Via onze website, waaronder via de telefoonnummers (bijv. 03 808 5229), het contactformulier, WhatsApp-nummer of de andere digitale oplossingen die erop vermeld staan
- Via e-mail: operations@omnirecht.be
- Via brief:
OmniRecht B.V.
De Keyserlei 58-60/bus 19
2018 Antwerpen
Daarnaast kan je volgens de GDPR een klacht indienen bij de toezichthoudende autoriteit op het gebied van gegevensbescherming van de EER-lidstaat waar je gewoonlijk verblijft of waar de beweerde inbreuk is begaan. Aangezien wij onze activiteiten voornamelijk uitoefenen vanuit België, verwijzen wij hieronder naar de contactgegevens van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit:
- online: www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen
- via e-mail: contact@apd-gba.be
- via telefoon: +32 (0)2 274 48 00
- via brief:
Gegevensbeschermingsautoriteit
Drukpersstraat 35
1000 Brussel
België
Je kan eveneens, indien je schade zou lijden, een vordering tot schadevergoeding instellen bij de bevoegde rechtbank.
Voor meer informatie met betrekking tot klachten en mogelijkheden tot verhaal nodigen we je uit om de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit te raadplegen: www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen.